الفصل«27»
«كوني أنتِ سيدتي ....فالكون يسير في محرابك🌎..#رانياااا »
......
الدكتور ...ندي انتي سماعني
ندي...تحاول أن تفتح عينها ولكن دون رد
الدكتور...فحص جميع معدلاتها الحيويه ولكنه صعق من جمالها الشاحب من المرض ،ندي انتي سمعاني
ندي...تحرك جفونها دون رد وتأن بصوت خافت
الدكتور... حركي إيدك لو سمعاني
ندي...حركت أحدي اصابعها
الدكتور...حمدلله علي سلامتك هنادي حد من اهلك
ندي...ظهر الامتعاض مع الآلم علي وجهها
الدكتور...ادخلهم
ندي...تحرك اصابعها ب لا
الدكتور...مينفعش لازم يطمنوا عليكي خصوصا والدتك هي بره ومبطلتش عياط
ندي...فرت دمعه هاربه واغمضت عينها وفتحتها اكثر من مره وحركت رأسها بنعم
الدكتور...تمام هخلص فحص وادخلها
ندي...حركت رأسها
الدكتور...فحص السمع والنظر ولكن وجد انها لا تراه ،بصوت عميق ندي دول كام وفرد يده امام وجهها
ندي...حركت إصبعها بلا تعرف مع حركه راسها بلا
الدكتور...اتكلمي عشان افهمك
ندي...حركت رأسها بلا
الدكتور...حمد لله علي سلامتك وخرج
سليم...خير يادكتور
الدكتور ..باسي فاقت بس للاسف رافض تتكلم و
ناديه...و ايه يادكتور
الدكتور...مبتشفش
ناديه...ياحبيبتي يابنتي
سليم...صعق بالخبر وظل ينظر بذهول
وشمس....بحزن بالغ شكرا يا دكتور ،يلا يا خالتي ادخليلها
ناديه... ببكاء بنتي يا شمس ضاعت
شمس...بعد الشر عليها هتبقي بخير
ناديه...خير منين بس بعد إلي حصلها حسبي الله
شمس...ربتت علي كتفها ومسكت يدها يلا
.......
في العياده
مصطفي...ازيك عامله ايه
حسام...مش تمام خالص
مصطفي...خير إن شاء الله انت قلقتني
حسام...انا هتكلم معك بصفتك دكتور مش صاحبي
مصطفي...بجديه طب اتفضل علي الشيزلونج ارتاح
حسام...حاضر وجلس علي ااشيزلونج
مصطفي...خير
حسام...مش عارف ومش فاهم
مصطفي...مممممم نبداء بمش عارف ،مش عارف ايه
حسام...كل حاجه حاسس اني قدام قطر ومتكتف لأنا عارف أموت ول عارف امشي
مصطفي...والسبب
حسام...هي
مصطفي...هي مين
حسام...ندايا حلم حياتي
مصطفي...مالها نداك
حسام...ضاعت مني او مش عارف أنا الي ضعت لما بعدت مش فاهم حقيقي مش فاهم حاجه
مصطفي...ايه حصل بينكو
حسام...محصلش هو حصل ليها
مصطفي...حصل ليها ايه
حسام...بخفوت اغتصبت في بيتها وهي بين الحياه والموت
مصطفي...للحظه توقف كل شئ يقدر معاناه حسام فهو دائما المنفرد بذاته لا يقبل باقل من القليل دائما يبحث عن الأفضل للعقل دائما المتميز في كل شئ يدخله
حسام...وبداء استرسال في الحديث.. شفتها غرقانه في دماها وقتها اتجمدت شايف كل حاجه حلمت بيها ضاعت ونفس الوقت كان نفسي اطمنها كان نفسي ادفنها في حضني بس
مصطفي...بس ايه
حسام...معرفتش اتصدمت قلبي عاوزها وعقلي خايف يظلمها عارف مش ذمبها وكمان مش ذنبي اشوفها بالحاله دي أنا بشر مش ملاك عشان اتحمل واسامح انا ليا طاقه
مصطفي...وانت هتعمل ايه
حسام...بحبها وعاوز حقها بس خايف اعملها بذنب مش سبب فيه قلبي عاشق وعقلي شرقي
مصطفي...انت عندك استعاد تسماحها ول شعور خوف علي بنت في الموقف دا من نظر المجتمع
حسام...مش عارف
مصطفي...لازم تحدد
حسام...بحبها بس خايف
مصطفي...انت حليتها ياحسام قلبك معاها يمكن في بوم تئذيها بعقلك بس قلبك هيقوفلك مفيش حد بيئذي جزء منو هتبقي انت الحامي والمهاجم
حسام...باستفهام
مصطفي...انت عندك استعداد وخوفك دا مجرد وهم لانك اول ما عرفت انها تعبانه رحتلها ونسيت كل حاجه خليك معاها ياحسام الحب مبيتعوضش حتي لو بيئذينا بس هنرتاح في الآخر
.......
ليث...الو
زهره ...ايوه
ليث...حسام فين
زهره ...وانا اعرف منين
ليث...ياربي اتنيلي كلميه وشوفيه فين
زهره...نيله تاخدك متعليش صوتك اتكلم بالراحه
نهي...يانهار ملوش ملامح
زهره...تركت الهاتف بس انتي كمان
نهي...انتي هببتي ايه شوفي مستر حسام فين
زهره...معرفش
نهي...ياربي كلميه
زهره...لا احنا متحاصمين
نهي...الصبر يارب ورفعت الهاتف الو
ليث...الو
نهي...مستر حسام مش موجود
ليث...تمام ابعتيلي مدام رحمه والمحامي
نهي...حاضر
......
عوده للمستشفي
ناديه..دخلت الغرفه تحرك قدمها ببطء تجبرها علي التحرك وقلبها يعتصر ألم علي فلذه كبدها جلست بجوارها وربتت بحنان علي كتفها
ندي...انتفض جسدها اثر يد ناديه
ناديه...متخافيش انا ماما انتي كويسه
ندي...لا تصدر اي حركه
ناديه...اتكلمي عشان خاطري انا يا ندي ياحبيبتي متوجعيش قلبي عليكي ،وقبلت يدها رد عليا ياقلب أمك
ندي...فرت دمعه هاربه منها وربتت بيدها علي يد امها
ناديه...قبلت جبينها بعمق وبهمس هتكوني كويسه عشاني أنا انا هعمل اي حاجه المهم ترجعيلي يا ندي
ندي...اشهقت في بكاء دون رد
ناديه...هتتعدل والله يا بنتي
......
عوده لشركه
غيث...حسام جو يانهي
نهي...ايوه يافندم لسه واصل بس عند مستر ليث
غيث...طيب انا داخل عندهم .ذهب طرق الباب ودخل
ليث...لسه بدرى ماخر شغلك ليه
غيث...سيبني في حالي الله يخليك وانت ياحسام
حسام...انا جيت جمبك
غيث...انا عاوز اتجوز اختك اتصرف
حسام...نور
غيث...ايوه بلوه عمرى
حسام...لو سمعتك هت
غيث...باس الله يسترك هو انا قادر عليها كده اتجوزها ازاي
حسام...زي الناس
غيث...الي هو ازاي اروح اتقدملها
حسام...ايوه
غيث...انت يابني متعرفش اختك مش بعيد لو خبطت علي بابهم تكهربني دي
حسام...هههههههههههه هههههههههههه
غيث...ما تقول حاجه ياليث
ليث...جوزو يابني
حسام...هو بمزاجي انا موافق بس الراي رأي يانور
غيث...دي مصيبه سوده علي دماغي
ليث...هههههههههههه هههههههههههه
حسام...عاوزها ترضي
غيث...ياريت
حسام....روح بيتهم لماما زينات وهي مش هتسيبك إلا وانت متجوزها
غيث...دى بجد ول
حسام...عارف نور
غيث...طبعا
حسام...ماما زينات نور متجيش فيها حاجه في العند
غيث...انت خوفتني كده ،مممممم يالا ياليث نروح
ليث...استني بس انا كمان عاوز اتجوز اختك ياحسام
غيث...فتح فمه من الذهول
حسام...اختي مين
ليث...بهدواء زهره
غيث....يلا نروح بقا
ليث...ها ياحسام
حسام...زهره
ليث...مالها
حسام...زهره كانت مكتوب كتابها واطلقت
ليث...بهدواء شديد عارف
حسام...مممممم
ليث...انا عاوز اسمع راءيك والباقي سهل
حسام...اكيد طبعا موافق عليكم
ليث...تمام. استني بقي دعوه الفرحين اخر الشهر
حسام...دى إلي هو ازاي
ليث...متشغلش بالك يلا يا غيث
......
عند نور
زينات...يانور يانوووور
نور...نعم ياماما
زينات...انزلي ناديلي هديه من تحت
نور...ليه
زينات...روحي ملكيش دعوه
فلاش باااك
زينات...الو
حسام...ازيك يا زوزو
زينات...ياحبييي يابني انت كويس طمني عليك
حسام...انا بخير يا زوزو ركزي معايا
زينات...خير يا حبيبي
حسام...زوزو كمان شويه هيجيلك اتنين
زينات...اتنين ايه
حسام...اتنين رجاله يازينات ركزي معايا
زينات...حاضر
حسام...واحد هيطلب ايد نور ،والتاني زهره
زينات...نور مين،و زهره مين
حسام...ركزي معايا يازوزو نور بنتك وزهره اختي كلمي ماما
زينات...وانت يابني
حسام...انا بعيد يا زوزو هكلمك بعدين وعلي فكره هما كويسين جدا جدا سلام
انتهي الفلااااش
......
نور....تعالي ياخالتي ماااااما
زينات في ايه سرعتيني ،ازيك ياهديه
هديه...الحمد لله
زينات...روحي انتي يانور
نور...حاضر
هديه...خير يا زينات
زينات...ابنك عامل ايه ياهديه
هديه...بغضب معرفش
زينات...ليه يا هديه
هديه...ليه ايه
زينات...ليه حاكمتي ابنك من غير ما تسمعي وانتي عارفه ومتاكده ان مستحيل حسام يعمل كده
هديه...انتي مشفتيش البنت ول شوفتيه وهو ساكت وسليم بيضربوا عاوزني أصدق ايه واكدب الي شفتوا
زينات...تصدقي قلبك ياهديه ابنك انتي مربياه وعارفها كويس واكيد في حاجه غلط
هديه...غلط ول صح ابني مات
زينات..وفال الله ول فالك بعد الشر حسام مظلوم وبكره تندمي
هديه...انتي جيباني عشان حسام
زينات...اقعدي ياهديه واسمعي واخبرتها بليث وغيث
هديه...لا طبعا
زينات...لا ليه ما نقول صح لا عشان هما من طرف حسام
هديه...يووووه بقي يا زينات
زينات...كلام من الاخر زهره ونور هيتجوزوهم
هديه...وإن قلت لا
زينات...راجل بيتكم موافق ودا الأهم ياهديه بلاش تخسري ولادي
.........
عوده لشركه
عبدالله...كده تمام باقي امضتك بس
رحمه...تمام واخذت العقد تقراءه ولكنها فوجئت بعدم وجود شرط جزائي ،ازاي
عبدالله...ايه إلي إزاي
رحمه...ليث ماكتبش اي ضمانات ليه
عبدالله ...عارف
رحمه...مش فاهمه حاجه
عبدالله...ما انا عارف السبب بس ليث اكيد عندو سبب
رحمه...انا هروح اسئلوا وذهبت ومعها العقد
....
أمام مكتب ليث
رحمه...نهي
نهي...نعم يا مدام رحمه
رحمه...ليث موجود
نهي...ايوه وقبل أن تكمل خرج ليث
رحمه...مستر ليث انا عاوزه اتكلم معاك
ليث...تمام اتفضلي ،وقال لغيث استناني هنا ربع ساعه بالكتير .ودخل المكتب اتفضلي يارحمه
رحمه...شكرا
ليث...خير عاوزه تتكلمي في ايه
رحمه...ممكن افهم ليه العقد مفيهوش شرط جزائي ليك ول اي ضمان
ليث...ودا يدايقك في ايه دا مكسب ليكم انتم
رحمه...كلامك مظبوط بس
ليث...مممممم جاهزه تسمعي
رحمه...اسمع أيه
ليث....لما تسمعي هتعرفي
رحمه...اتفضل
ليث...أمي
رحمه...مالها
ليث...تبقي خالتك هدي
رحمه...إزاي خالتي هدي ابنها مات وهو مولود
ليث...وانا ابنها
رحمه....ازاي
ليث...جوز خالتك كان اسمو حسن الحديدي الي هو ابويا ومن غير تفاصيل كتير هو طلقها واقنعها بالاوراق إني مت
رحمه...بتعجب ازاي دا مينفعش طب هو ازاي
ليث...السلطه بتعمل اي حاجه
رحمه...طب وهيا وانت كنت فين العمر دا كلو ولما أنت ابنها ليه سيبتها تتعذب العمر دا وهي فاكره ابنها مات
ليث...انا عرفت من قريب جدا وطبعا مينفعش اخبط علي باب حد واقولوا انا ابنك والي فات مات
رحمه....انا مش فاهمه حاجه
ليث...ليه
رحمه...حاسه أن دي روايه كلام خيال
ليث ...الروايات والخيال حقيقه لناس كتير يمكن الصدمه مش مخلياكي مستوعبه
رحمه...طب دلوقتي هتعمل ايه
ليث...هتاخديني بيتكم والباقي عليا انا
رحمه...لا ااااا خالتي ممكن يجرالها حاجه من الصدمه
ليث...ملكيش دعوه انتي وديني انتي بس
رحمه...طب إزاي أنا
ليث...ها يابنت خالتي
رحمه...امرى لله يلا
ليث...يلا
.....
في المستشفى
حسام....شمس
شمس...بتعجب حسام ايه إلي جابك هنا انت كويس
حسام...ربت علي يدها اهدي ياحبيبتي أنا كويس
شمس...امال جاي ليه
حسام...في خالتي ناديه
سليم...جاي ليه
ناديه...اسكت يا سليم واغلقت الباب خلفها تعالي يابني
حسام...حمدلله علي سلامتك
ناديه...الله يسلمك
حسام...ممكن اتكلم معاكي شويه
سليم...اتكلم هنا
حسام...من فضلك
ناديه...تعالي اسندني نقعد وبعدين اتكلم براحتك
حسام...مسك يدها ومشو سويا
ناديه...تعالي نقعد هنا واشارت لاحدي الكراسي
حسام...جلس بجانبها
ناديه...بهدواء خير يا ابني
حسام...طبعا حضرتك عارفه اني مستحيل اعمل كده
ناديه...كمل كلامك للاخر
حسام...انا جاي انهارده اطلب ايد ندي تاني
ناديه...لوحدك
حسام...حضرتك عارفه الظروف و
ناديه...عاوز تتجوزها ليه شفقه
حسام...باندفاع لا والله انا بحبها وعاوز اتجوزها والموضوع الي حصل ميفرقش معايا خالص وربنا يشهد مليش حق احسبها علي ذنب مش ذنبها لمجرد أنها طرف فيه
ناديه. ...ممممممم
حسام...ها قولتي ايه
ناديه....هات المأذون
حسام...بذهول بجد
ناديه...ايه رجعت في رايك
حسام...مش مصدق نص ساعه بالكتير ويجي
......
عوده لشركه
ليث...يلا
غيث...يلا
ليث...كلمت بابا
غيث...طبعا وقالي انا كفيل بامك
ليث...يلا يارحمه
غيث...بتعجب واستفهام يلا فين انت مش هتروح معايا
ليث...هتفهم في الطريق يلا يا رحمه
......
علي الجانب الآخر
سليم...ماذون أيه بس انتي هتجوزيها دا
ناديه...دى إلي مش عاجبك راجل هيستر اختك ويصونها بعد إلي جرالها بسبب ذنوبك ياما حذرتك داين تدان وانت ول هامك عاجبك الي وصلنالوا والله اعلم الدور الجاي علي مين ربنا يمهل ول يهمل ياسليم ،شمس
شمس...نعم
ناديه....كلمي هديه
شمس...بس
ناديه...كلميها ياشمس بنتي مش هتتجوز الا لما الكل يوافق مش ذنبها تتاخد بذنب غيرها
شمس...حاضر ربنا يستر وذهبت في مكان منفرد الو
زينات...ايوه ياشمس
شمس...الحقيني يا ماما
زينات...استر يارب في ايه
شمس...خالتي ناديه مصممه تكلم ماما هديه عشان حسام هيتجوز ندي الجوازه هتبوظ
زينات...هديه مش هترفض ووجهت كلامها لهديه ول ايه
هديه...ابني انا يتجوز ندي بعد إلي حصل مستحيل
زينات...بصرامه ارضي ياهديه كده كده زهره هتتجوز وهتبقي لوحدك بلاش تخسري ابنك وتعيشيي لوحدك وهو مسئول عن اختياروا ودي التليفون ليها ياشمس
شمس...ذهبت لناديه وبارتجاف اتفضلي
ناديه...الو
زينات...انا موافقه ياناديه ومش هلاقي لابني زي ندي
ناديه...وهديه
هديه...بامتعاض الو
ناديه...الو
هديه...بنفاذ صبر انا موافقه واغلقت الهاتف
ناديه...بصدمه وتنظر للهاتف
شمس...بخوف خير ياخالتي
ناديه...زينات وهديه موافقين
شمس....بفرحه بجد
سليم...بامتعاض اهو جه
حسام...الماذون
ناديه...اتفضل يا شيخنا
الماذون...اين العروس
ناديه...تعبانه شويه ،وسليم وكيلها
وضع كل من حسام.سليم يدهم بيد بعض
الماذون...بعد دقائق بالرفاء والبنين
حسام...سمع مباركه شمس بشئ من الذهول وعلقه لا يستوعب انه تزوجها
.......
علي الجانب الاخر
هدي ..ايوه جايه ،ايه يا رحمه مفتحتيش ليه
رحمه...معايا ضيوف
هدي...ينوروا يابنتي
رحمه...اتفضل ياليث
هدي...عندما راته همست حسن
ليث...بصوت عميق ليث حسن الحديدي
هدي...بذهول وهمس ليث واغمي عليها
رحمه...بفزع خالتي
ليث...حملها ووضعها علي الأريكة وبصوت عالي برفان بسرعه
رحمه...ركضت للغرفه الاخري اتفضل
ليث...يربت بحنان علي وجنتيها ماما فوقي
هدي...بعد محاولات عديده استجابت وبهمس ليث
ليث..وقبل يدها أنا هنا سامحيني
هدي...ببكاء وتقبل وجهه ياحبيبي يابني الحمد لله الحمدلله ونظرت للجانب الآخر اتفضل يابني
غيث...كان كالصنم لا يفهم شئ تجمد من ذهوله
ليث...بصوت رجولي بحت تعالي يا غيث وبداء في سرد الحكايه وبعد مده من الوقت
غيث...حاسس إني في فيلم
رحمه...وانا كمان
هدي...الحمدلله وابوك عامل ايه
ليث...باستغراب انتي مش زعلانه منو
هدي...يابني الزعل مش للعشاق وأنا حبيت ابوك واهو انت دلوقتي معايا ورحمه كانت قبلك معايا كلها أسباب ونصيب ولما بنرضي ربنا بيرضينا ،يلا بينا
رحمه...علي فين
هدي ..اخطب لاولادي ما ايه يا غيث
غيث...قبل راسها طبعا يلا ياعم
.....
زينات...افتحي يا نور
نور...حاضر وبهمس كل شويه نور نور ، وبصدمه في ايه ندي جرالها حاجه
هدي...ندي كويسه فين زينات
نور...جو اتفضلي وافسحت الطريق
غيث...بعد دخولهم وانا مفيش اتفضل ليا
نور...هتدخل ول اقفل الباب
غيث...ياستار
هدي...ازيك يا زينات ،ياهديه
زينات...الحمدلله
هديه...في فضل ونعمه
هدي...انا جايه انهارده اطلب ايد زهره لليث ،ونور لغيث ولادي
زينات...وهديه...نعم ولااااد مين
هدي...وقصت الحكايه
رحمه...لنور اقفلي بوقك
نور...دا حلم صح
رحمه...معلاش هتتعودي
هدي...ها قلتوا ايه
زينات...افتحي يا نور
نور...يوه انا تعبت ،
زهره...ماما عندكم
نور...ماما بس دي مصر كلها بيحكوا حودايت الف ليله وليله
هدي...تعالي يازهره
زهره...من علي الباب بنت حلال يا دودو كنت هاجيلك تعمليلي رز بلبن وعند باب الصالون بلعت باقي الحروف وبهمس يا نهار
نور...ادخلي
زهره...ايه إلي جاب عمو حرامي هنا
نور...ادخلي
هدي...ها قولتلوا ايه
زينات...انا موافقه
هديه...وانا كمان
زهره...مبارك يانور هيييه بقا هلبس فستان
رحمه...هههههههههههه هههههههههههه
زهره...بتضحكي علي ايه
رحمه. ....اصل خالتي هديه موافقه علي ليث عريس ليكي
زهره...اذا كان كده ماشي وبعد دقيقه نننننننعم ليث مين وعريس ايه
هدي...الفرح اخر الشهر وكتب الكتاب انهارده زي حسام
زهره،ونور...ننننننعم
رحمه..هههههههههههه هههههههههههه
......
في المستشفي
حسام...ممكن ادخلها
ناديه...حركت رأسها بنعم
حسام...دخل الغرفه وجلس بجوارها وبهمس ندي ياندي
ندي...بانين وبدات في استجماع وعيها
حسام...ندي
ندي...تحركت مفزوعه لا تعلم من يتكلم وجسدها بدأ يرتجف وتضع يد علي وجهها تداريه والاخرى علي شعرها
حسام...انقبض قلبه بشده من رؤيتها وبداء في الحكايه
ندي....لا ترد
حسام...ندي انتي سمعاني
ندي...حركت رأسها بنعم
حسام....انتي موافقه
ندي...صمت ،وملامحها خائفه
حسام...انا بحبك ياندي ومش فارق معايا حاجه وهفضل معاكي لحد ما تبقي كويسه ثقي فيا
ندي...حركت رأسها بالموافقه
حسام...قبل جبينها انا همشي في مشوار مهم
.....
عند نور
هدي...حد يفتح
رحمه...قومي يانور
نور...يادي النيله هو مفيش غيري ، حسام اتفضل
حسام...استني اتفضل يامولانا
نور ...مين دا
حسام...المأذون
نور...ياليله ملهاش معالم
حسام...مساء الخير
الجميع ....مساء النور
حسام...نظر لأمه باسي
زينات..حركت رأسها بان يذهب لها
حسام...جلس علي يد الكرسي وقبل رأسها خلاص ياهديه انا زي ابنك
زينات...حلاص ياهديه
هديه...حراكت رأسها
غيث...شوف شغلك يامولانا وبعد ساعه
الماذون...مبروك وبالرفاء والبنين
ليث...الفرح اخر الشهر
رحمه...الو
المتصل...رحمه المالكي
رحمه...ايوه مين معايا
المتصل...دا رقم عرفه المالكي وهو في ثلاجه المستشفي
رحمه...عرفه واغمي عليها
........
بعد سنه
عبدالله،ونجلاء...انجبوا طفل ويعيشون حياه سعيده ونجلاء الحياه مستقره بينها وبين عفاف
عبد الله...ارتاح من المشاكل المنزليه واصبح لا جدال واصبح يمتلك مزرعه مناصفه بينه وبين رحمه
.......
رحمه...تحملت مسئوليه الشركه ومصنع الاخشاب وتهتم باولادها مع ابن عرفه وتحولت لسيده أعمال ناجحه وتعيش مع هدي بعد ما رفضت الانتقال مع ابنها
«لم ولن تكن هي، نعم هي أنثي ولكنها بنكهه رجل عند الشدائد💪#رانياااا »

......
ليث...يعيش حياه مجنونه مع زهره وانجبو طفل
......
غيث...يعيش مع نور مع شد وجذب واحتواء لمخاوفها
وتبنوا طفله وقامت بارضاعها زهره مع ابنها فاصبحت ابنت أخت نور وابنت اخ غيث حتي تسطيع العيش معهم عندما تكبر
.....
حسام...ظل مع ندي يحاول معاها ومنتظمين علي جلسات العلاج النفسي وفي انتظار طفلهم الاول
....
سليم...تبدل حاله واصبح زوج طبيعي مع شمس وابتعد عن كل ما يؤذي
.......
الحياه أبسط من المشاكل والتعقدات الي عقولكم بتخترعها الاثني ديما كامله اي كان نوع المشكله إلي بتمر بيها«طلاق،مرض،ارمله ،اغتصاب»الاثني مش جزء الاثني كمال ليكم الانثي مش عبء عشان تخافوا ،ول عار عشان تحرموها حقها وتعملوا أنها مذنبه لكونها أنثي ،ول هي وحشه عشان ذنب ملهاش فيه «التحرش،والاغتصاب» عقولكم الساديه هي إلي بتحكمك ، رفقا بالقوارير
.......النهاااااااايھ.....

رحمه...طب وهيا وانت كنت فين العمر دا كلو ولما أنت ابنها ليه سيبتها تتعذب العمر دا وهي فاكره ابنها مات
ليث...انا عرفت من قريب جدا وطبعا مينفعش اخبط علي باب حد واقولوا انا ابنك والي فات مات
رحمه....انا مش فاهمه حاجه
ليث...ليه
رحمه...حاسه أن دي روايه كلام خيال
ليث ...الروايات والخيال حقيقه لناس كتير يمكن الصدمه مش مخلياكي مستوعبه
رحمه...طب دلوقتي هتعمل ايه
ليث...هتاخديني بيتكم والباقي عليا انا
رحمه...لا ااااا خالتي ممكن يجرالها حاجه من الصدمه
ليث...ملكيش دعوه انتي وديني انتي بس
رحمه...طب إزاي أنا
ليث...ها يابنت خالتي
رحمه...امرى لله يلا
ليث...يلا
.....
في المستشفى
حسام....شمس
شمس...بتعجب حسام ايه إلي جابك هنا انت كويس
حسام...ربت علي يدها اهدي ياحبيبتي أنا كويس
شمس...امال جاي ليه
حسام...في خالتي ناديه
سليم...جاي ليه
ناديه...اسكت يا سليم واغلقت الباب خلفها تعالي يابني
حسام...حمدلله علي سلامتك
ناديه...الله يسلمك
حسام...ممكن اتكلم معاكي شويه
سليم...اتكلم هنا
حسام...من فضلك
ناديه...تعالي اسندني نقعد وبعدين اتكلم براحتك
حسام...مسك يدها ومشو سويا
ناديه...تعالي نقعد هنا واشارت لاحدي الكراسي
حسام...جلس بجانبها
ناديه...بهدواء خير يا ابني
حسام...طبعا حضرتك عارفه اني مستحيل اعمل كده
ناديه...كمل كلامك للاخر
حسام...انا جاي انهارده اطلب ايد ندي تاني
ناديه...لوحدك
حسام...حضرتك عارفه الظروف و
ناديه...عاوز تتجوزها ليه شفقه
حسام...باندفاع لا والله انا بحبها وعاوز اتجوزها والموضوع الي حصل ميفرقش معايا خالص وربنا يشهد مليش حق احسبها علي ذنب مش ذنبها لمجرد أنها طرف فيه
ناديه. ...ممممممم
حسام...ها قولتي ايه
ناديه....هات المأذون
حسام...بذهول بجد
ناديه...ايه رجعت في رايك
حسام...مش مصدق نص ساعه بالكتير ويجي
......
عوده لشركه
ليث...يلا
غيث...يلا
ليث...كلمت بابا
غيث...طبعا وقالي انا كفيل بامك
ليث...يلا يارحمه
غيث...بتعجب واستفهام يلا فين انت مش هتروح معايا
ليث...هتفهم في الطريق يلا يا رحمه
......
علي الجانب الآخر
سليم...ماذون أيه بس انتي هتجوزيها دا
ناديه...دى إلي مش عاجبك راجل هيستر اختك ويصونها بعد إلي جرالها بسبب ذنوبك ياما حذرتك داين تدان وانت ول هامك عاجبك الي وصلنالوا والله اعلم الدور الجاي علي مين ربنا يمهل ول يهمل ياسليم ،شمس
شمس...نعم
ناديه....كلمي هديه
شمس...بس
ناديه...كلميها ياشمس بنتي مش هتتجوز الا لما الكل يوافق مش ذنبها تتاخد بذنب غيرها
شمس...حاضر ربنا يستر وذهبت في مكان منفرد الو
زينات...ايوه ياشمس
شمس...الحقيني يا ماما
زينات...استر يارب في ايه
شمس...خالتي ناديه مصممه تكلم ماما هديه عشان حسام هيتجوز ندي الجوازه هتبوظ
زينات...هديه مش هترفض ووجهت كلامها لهديه ول ايه
هديه...ابني انا يتجوز ندي بعد إلي حصل مستحيل
زينات...بصرامه ارضي ياهديه كده كده زهره هتتجوز وهتبقي لوحدك بلاش تخسري ابنك وتعيشيي لوحدك وهو مسئول عن اختياروا ودي التليفون ليها ياشمس
شمس...ذهبت لناديه وبارتجاف اتفضلي
ناديه...الو
زينات...انا موافقه ياناديه ومش هلاقي لابني زي ندي
ناديه...وهديه
هديه...بامتعاض الو
ناديه...الو
هديه...بنفاذ صبر انا موافقه واغلقت الهاتف
ناديه...بصدمه وتنظر للهاتف
شمس...بخوف خير ياخالتي
ناديه...زينات وهديه موافقين
شمس....بفرحه بجد
سليم...بامتعاض اهو جه
حسام...الماذون
ناديه...اتفضل يا شيخنا
الماذون...اين العروس
ناديه...تعبانه شويه ،وسليم وكيلها
وضع كل من حسام.سليم يدهم بيد بعض
الماذون...بعد دقائق بالرفاء والبنين
حسام...سمع مباركه شمس بشئ من الذهول وعلقه لا يستوعب انه تزوجها
.......
علي الجانب الاخر
هدي ..ايوه جايه ،ايه يا رحمه مفتحتيش ليه
رحمه...معايا ضيوف
هدي...ينوروا يابنتي
رحمه...اتفضل ياليث
هدي...عندما راته همست حسن
ليث...بصوت عميق ليث حسن الحديدي
هدي...بذهول وهمس ليث واغمي عليها
رحمه...بفزع خالتي
ليث...حملها ووضعها علي الأريكة وبصوت عالي برفان بسرعه
رحمه...ركضت للغرفه الاخري اتفضل
ليث...يربت بحنان علي وجنتيها ماما فوقي
هدي...بعد محاولات عديده استجابت وبهمس ليث
ليث..وقبل يدها أنا هنا سامحيني
هدي...ببكاء وتقبل وجهه ياحبيبي يابني الحمد لله الحمدلله ونظرت للجانب الآخر اتفضل يابني
غيث...كان كالصنم لا يفهم شئ تجمد من ذهوله
ليث...بصوت رجولي بحت تعالي يا غيث وبداء في سرد الحكايه وبعد مده من الوقت
غيث...حاسس إني في فيلم
رحمه...وانا كمان
هدي...الحمدلله وابوك عامل ايه
ليث...باستغراب انتي مش زعلانه منو
هدي...يابني الزعل مش للعشاق وأنا حبيت ابوك واهو انت دلوقتي معايا ورحمه كانت قبلك معايا كلها أسباب ونصيب ولما بنرضي ربنا بيرضينا ،يلا بينا
رحمه...علي فين
هدي ..اخطب لاولادي ما ايه يا غيث
غيث...قبل راسها طبعا يلا ياعم
.....
زينات...افتحي يا نور
نور...حاضر وبهمس كل شويه نور نور ، وبصدمه في ايه ندي جرالها حاجه
هدي...ندي كويسه فين زينات
نور...جو اتفضلي وافسحت الطريق
غيث...بعد دخولهم وانا مفيش اتفضل ليا
نور...هتدخل ول اقفل الباب
غيث...ياستار
هدي...ازيك يا زينات ،ياهديه
زينات...الحمدلله
هديه...في فضل ونعمه
هدي...انا جايه انهارده اطلب ايد زهره لليث ،ونور لغيث ولادي
زينات...وهديه...نعم ولااااد مين
هدي...وقصت الحكايه
رحمه...لنور اقفلي بوقك
نور...دا حلم صح
رحمه...معلاش هتتعودي
هدي...ها قلتوا ايه
زينات...افتحي يا نور
نور...يوه انا تعبت ،
زهره...ماما عندكم
نور...ماما بس دي مصر كلها بيحكوا حودايت الف ليله وليله
هدي...تعالي يازهره
زهره...من علي الباب بنت حلال يا دودو كنت هاجيلك تعمليلي رز بلبن وعند باب الصالون بلعت باقي الحروف وبهمس يا نهار
نور...ادخلي
زهره...ايه إلي جاب عمو حرامي هنا
نور...ادخلي
هدي...ها قولتلوا ايه
زينات...انا موافقه
هديه...وانا كمان
زهره...مبارك يانور هيييه بقا هلبس فستان
رحمه...هههههههههههه هههههههههههه
زهره...بتضحكي علي ايه
رحمه. ....اصل خالتي هديه موافقه علي ليث عريس ليكي
زهره...اذا كان كده ماشي وبعد دقيقه نننننننعم ليث مين وعريس ايه
هدي...الفرح اخر الشهر وكتب الكتاب انهارده زي حسام
زهره،ونور...ننننننعم
رحمه..هههههههههههه هههههههههههه
......
في المستشفي
حسام...ممكن ادخلها
ناديه...حركت رأسها بنعم
حسام...دخل الغرفه وجلس بجوارها وبهمس ندي ياندي
ندي...بانين وبدات في استجماع وعيها
حسام...ندي
ندي...تحركت مفزوعه لا تعلم من يتكلم وجسدها بدأ يرتجف وتضع يد علي وجهها تداريه والاخرى علي شعرها
حسام...انقبض قلبه بشده من رؤيتها وبداء في الحكايه
ندي....لا ترد
حسام...ندي انتي سمعاني
ندي...حركت رأسها بنعم
حسام....انتي موافقه
ندي...صمت ،وملامحها خائفه
حسام...انا بحبك ياندي ومش فارق معايا حاجه وهفضل معاكي لحد ما تبقي كويسه ثقي فيا
ندي...حركت رأسها بالموافقه
حسام...قبل جبينها انا همشي في مشوار مهم
.....
عند نور
هدي...حد يفتح
رحمه...قومي يانور
نور...يادي النيله هو مفيش غيري ، حسام اتفضل
حسام...استني اتفضل يامولانا
نور ...مين دا
حسام...المأذون
نور...ياليله ملهاش معالم
حسام...مساء الخير
الجميع ....مساء النور
حسام...نظر لأمه باسي
زينات..حركت رأسها بان يذهب لها
حسام...جلس علي يد الكرسي وقبل رأسها خلاص ياهديه انا زي ابنك
زينات...حلاص ياهديه
هديه...حراكت رأسها
غيث...شوف شغلك يامولانا وبعد ساعه
الماذون...مبروك وبالرفاء والبنين
ليث...الفرح اخر الشهر
رحمه...الو
المتصل...رحمه المالكي
رحمه...ايوه مين معايا
المتصل...دا رقم عرفه المالكي وهو في ثلاجه المستشفي
رحمه...عرفه واغمي عليها
........
بعد سنه
عبدالله،ونجلاء...انجبوا طفل ويعيشون حياه سعيده ونجلاء الحياه مستقره بينها وبين عفاف
عبد الله...ارتاح من المشاكل المنزليه واصبح لا جدال واصبح يمتلك مزرعه مناصفه بينه وبين رحمه
.......
رحمه...تحملت مسئوليه الشركه ومصنع الاخشاب وتهتم باولادها مع ابن عرفه وتحولت لسيده أعمال ناجحه وتعيش مع هدي بعد ما رفضت الانتقال مع ابنها
«لم ولن تكن هي، نعم هي أنثي ولكنها بنكهه رجل عند الشدائد💪#رانياااا »

......
ليث...يعيش حياه مجنونه مع زهره وانجبو طفل
......
غيث...يعيش مع نور مع شد وجذب واحتواء لمخاوفها
وتبنوا طفله وقامت بارضاعها زهره مع ابنها فاصبحت ابنت أخت نور وابنت اخ غيث حتي تسطيع العيش معهم عندما تكبر
.....
حسام...ظل مع ندي يحاول معاها ومنتظمين علي جلسات العلاج النفسي وفي انتظار طفلهم الاول
....
سليم...تبدل حاله واصبح زوج طبيعي مع شمس وابتعد عن كل ما يؤذي
.......
الحياه أبسط من المشاكل والتعقدات الي عقولكم بتخترعها الاثني ديما كامله اي كان نوع المشكله إلي بتمر بيها«طلاق،مرض،ارمله ،اغتصاب»الاثني مش جزء الاثني كمال ليكم الانثي مش عبء عشان تخافوا ،ول عار عشان تحرموها حقها وتعملوا أنها مذنبه لكونها أنثي ،ول هي وحشه عشان ذنب ملهاش فيه «التحرش،والاغتصاب» عقولكم الساديه هي إلي بتحكمك ، رفقا بالقوارير
.....
أيوه أنا بنت 💚

قالوا كتير عنِ، قالوا عنِ حنية وقالوا القوة كلها فيا،قالوا الضعف مخلوق ليا.... أيوة أنا بنت
أيوة أنا جزء منك ،بس وجودي أساس وجودك.....أيوه أنا بنت
كتير قالوا و أتكلموا عنِ ؛منهم حبني،ومنهم كرهني ،ومنهم شاف وجودي حمل، ومنهم من قال الضعف أساسي ،عشان كدا قالوا كتير أووووي عنِ ......
كلوا أتكلم عنِ بس محدش فكر يفهم يعني أيه وجود بنت......أيوة أنا بنت
ولو هتكلم علي البنات فهبدأ بقول خير الأنام «هم المؤنثات الغاليات» عرفتوا قيمه يعني أيه بنت....
لو حبيت تتعامل معايا خليك فاكر ديما «رفقا بالقوارير»....
.....أيوة أنا بنت......
دا الحنية كلها ليا ...
.........أيوة أنا بنت ،بنت القلب ،،،،أيوة بنت القلب أصل القلب كلوا ليا كل الأبواب ملك إيديا ؛؛؛؛العالم كلو معايا أيوة أنا """أمك ،أختك ،بنت ،حبيتك """"أيوة أنا بنت...
الضحكة ديما سبقاني والسعادة ديما قدامي كل الارزاق بتزيد بوجودي أيوة أنا بنت قال عنِ الحبيب«“من كان له أختان أو ابنتان فأحسن إليهن ما صَحبتاه كنتُ أنا وهو في الجنة، وفرق بين إصبعيه»....عرفتوا يعني ايه بنت.....
.....أيوة أنا بنت....
#Roma
أيوه أنا بنت 💚

قالوا كتير عنِ، قالوا عنِ حنية وقالوا القوة كلها فيا،قالوا الضعف مخلوق ليا.... أيوة أنا بنت
أيوة أنا جزء منك ،بس وجودي أساس وجودك.....أيوه أنا بنت
كتير قالوا و أتكلموا عنِ ؛منهم حبني،ومنهم كرهني ،ومنهم شاف وجودي حمل، ومنهم من قال الضعف أساسي ،عشان كدا قالوا كتير أووووي عنِ ......
كلوا أتكلم عنِ بس محدش فكر يفهم يعني أيه وجود بنت......أيوة أنا بنت
ولو هتكلم علي البنات فهبدأ بقول خير الأنام «هم المؤنثات الغاليات» عرفتوا قيمه يعني أيه بنت....
لو حبيت تتعامل معايا خليك فاكر ديما «رفقا بالقوارير»....
.....أيوة أنا بنت......
دا الحنية كلها ليا ...
.........أيوة أنا بنت ،بنت القلب ،،،،أيوة بنت القلب أصل القلب كلوا ليا كل الأبواب ملك إيديا ؛؛؛؛العالم كلو معايا أيوة أنا """أمك ،أختك ،بنت ،حبيتك """"أيوة أنا بنت...
الضحكة ديما سبقاني والسعادة ديما قدامي كل الارزاق بتزيد بوجودي أيوة أنا بنت قال عنِ الحبيب«“من كان له أختان أو ابنتان فأحسن إليهن ما صَحبتاه كنتُ أنا وهو في الجنة، وفرق بين إصبعيه»....عرفتوا يعني ايه بنت.....
.....أيوة أنا بنت....
#Roma

.......النهاااااااايھ...أقوال مجتمع ساااادي
#بقلمي رانياااا. صلاح
.......
متنسوش تقيم الروايه ؟؟؟والانتقاد
........
انتظروا روايتي الجديدة «اليتيمان والعائلة»