الفصل(15)
في الشركه
غيث...بنظره تقيمه ها
نور...في حاجه ممكن حضرتك تسكت او تخرج مش عارفه اشتغل
غيث ..انتِ هتتحكمي في مكتبي
نور...زفرت بضيق حضرتك دا شغل وحسابات المفروض يكون هدواء عشان اركز وانت حضرتك كل شويه تتحرك
غيث...كتلة برود
نور...بابتسامه صفراء
حسام...بعد مرور اكثر من 3ساعات دخل حسام
غيث...خير ياحسام
حسام..سورى بس كنت جايب أكل لنور
غيث...بضجر نور ،دا نكتب مش كافتريا
حسام..تعجب من غضب غيث وتحرك لاتجاه الطاوله خدي يانور
نور..شكرا ياحسام تعبت نفسك ليه
غيث...تعجب من نبره الحديث معه ومع حسام وهمس أن ما رويتك
حسام..مفيش تعب زهره بتحبو قلت اكيد انتي بتحبيه
نور...فتحت السندوتش بانبهار تسلم ياحسام
حسام...بطلي هبل ها اجبلك حاجه كمان
نور...لا شكرا
حسام...بطلي هبل سلام
غيث...واضح أن الوش الحلو لناس وناس
نور..رمقته بنظره افندم
غيث..ايه طرشه
نور..بعضب في ايه انت هو سكتنالو تدخل بحمارو حد قالك حاجه ول هو زفت هبل
غيث..انتي ازاي تتكلمي معايا كده
نور..أمال اتكلم معاك ازاي احترم اسلوبك الاول
ليث..دخل علي الصوت العالي في ايه وانتي مين
نور...دون رد
غيث...مدام نور موظفه الضرايب
ليث...في حاجه يامدام
نور...ياريت يكون ف مكان فاضي لان البشمهندس مدايق من وجودي بكره هاجي اكمل الحسابات ياريت يكون المكان جاهز ورحلت دون رد
ليث...انت هببت ايه
غيث...ول حاجه دي مجنونه ديما بتزعق
ليث...اهدي أنا مش عاوز مشاكل واتفضل شوفلي المحاميه
غيث..أمال المحامي فين
ليث...عندو ظروف وحول الشغل لمكت داليا الشيمي
غيث..طيب المعياد
ليث...6مساء وبكره تشوفلي إجراءت القضيه ضد الزفت عرفه ورحل
......
في شقه نور
شمس..ها يا ماما حاسه بايه
زينات...الحمدلله
شمس...مالك بس ياحبيبتي بتيعطي ليه
زينات...خايفه يجرالي حاجه وانتو لوحدكوا مفيش راجل يسندكوا
شمس...بعد الشر عنك
زينات...الموت مش شر يا بنتي
شمس ....هشوف مين واجي
....
في محل سليم
عرفه...ايوه يعني مفهمتش عاوز أيه
سليم...اتجوز رحمه
عرفه...بابتسامه خبيثه إزاي وانت متجوز
سليم..هو ايه الي ازاي دا شرع ربنا وانا كويس اهو
عرفه ....ممممم هكلمها والي فيه الخير يقدموا ربنا ورحل دقائق وكان يمشي ويطلب رقم ما
....
في شقه .زهره
زهره...يعني ايه
هديه...اقعدي ومتعليش صوتك
زهره...زفرت بغضب بالغ قولي كل الي عندك ياماما
هديه...أم محمد عاوزه تجوزك لابنها
زهره..وانتي هترضي تجوزيني لمطلق
هديه...دا راجل وميعيبوش حاجه وبعدين ما انتي مطلقه
زهره...بنفعال كان جواز علي ورق بس وانتي اكتر واحد عارفه اني اطلقت قبل الفرح بشهر
هديه...بس مطلقه
زهره...يعني ايه عار اني مطلقه. وباء يعني
حسام...في ايه صوتكم عالي ليه
زهره...تعالي شوف ماما عاوزه تجوزني
حسام..بهدواء وفين سبب الصوت العالي ما الطبيعي أنك تتجوزي
زهره...بس مش لمحمد
هديه...ومالوا راجل وميعبوش حاجه
زهره...علي جثتي ياماما
حسام...فهموني محمد مين دا اصلا
زهره...محمد الي قرب ع الخمسين وكمان مطلق قبل كده كذا مره وكمان كان متقدم لنور
حسام ...بذهول نعم وانتي يا ماما ازاي هترضي بالمهزله دي دا راجل ينفع لبنتك
هديه...اختك قربت تقفل 30والي قدها معاه عيل واتنين وبعدين ماهي كمان مطلقه والدنيا مبترحمش
حسام...تولع الدنيا مش هرمي اختي لاي واحد والسلام وايه يعني لما تكسر 50حتي دا ميعبهاش
هديه..اختك مطلقه ومحدش هيرضي بيها وكمان بمرضها فوق انت وهي انا مش هعيش ليها العمر كلو وأنت مسيرك يوم وهتتجوز وهي هتندفن بين اربع حيطان ورحلت
حسام...اقترب من زهره وضمها بكل ما أوتي من قوه
زهره..وكان همساته هي فتيل البكاء ظلت شهقاتها تزيد وبهمس أنا مش عاوزه اتجوز كفايا أنا تعبت
حسام...بس ششششش طول منا عايش مفيش حد هيغصبك علي حاجه واعذري ماما
زهره...ماما عندها حق بس انا تعبت واتغيرت مبقتش البنت إلي عاوزه تتجوز وبس أنا انكسرت ياحسام
حسام...قبل جبينها متخلقش الي يكسرك
زهره...هو قالي محدش بيجوز مريضه تجبلو عيال عيانين زيها أنا مش ذنبي والله مكنتش اقدر مزعلش علي بابا ازاي يحاسبني علي لحظات ضعفي محدش بيختار المرض
حسام...باس اهدي والله محدش هيزعلك طول منا عايش وحملها وذهب لغرفتها ووضعها علي السرير برفق ارتاحي وانا هروح لماما زينات وهاجي وقبل رأسها ورحل ...
.....
أيوه أنا بنت 💚

قالوا كتير عنِ، قالوا عنِ حنية وقالوا القوة كلها فيا،قالوا الضعف مخلوق ليا.... أيوة أنا بنت
أيوة أنا جزء منك ،بس وجودي أساس وجودك.....أيوه أنا بنت
كتير قالوا و أتكلموا عنِ ؛منهم حبني،ومنهم كرهني ،ومنهم شاف وجودي حمل، ومنهم من قال الضعف أساسي ،عشان كدا قالوا كتير أووووي عنِ ......
كلوا أتكلم عنِ بس محدش فكر يفهم يعني أيه وجود بنت......أيوة أنا بنت
ولو هتكلم علي البنات فهبدأ بقول خير الأنام «هم المؤنثات الغاليات» عرفتوا قيمه يعني أيه بنت....
لو حبيت تتعامل معايا خليك فاكر ديما «رفقا بالقوارير»....
.....أيوة أنا بنت......
دا الحنية كلها ليا ...
.........أيوة أنا بنت ،بنت القلب ،،،،أيوة بنت القلب أصل القلب كلوا ليا كل الأبواب ملك إيديا ؛؛؛؛العالم كلو معايا أيوة أنا """أمك ،أختك ،بنت ،حبيتك """"أيوة أنا بنت...
الضحكة ديما سبقاني والسعادة ديما قدامي كل الارزاق بتزيد بوجودي أيوة أنا بنت قال عنِ الحبيب«“من كان له أختان أو ابنتان فأحسن إليهن ما صَحبتاه كنتُ أنا وهو في الجنة، وفرق بين إصبعيه»....عرفتوا يعني ايه بنت.....
.....أيوة أنا بنت....
#Roma
.....
عوده لشقه زينات
شمس..تعالي ياحسام (حسام اخ بالرضاعه لشمس ولا يحل لها ول لنور)
حسام...ماما عامله ايه
شمس...الحمد لله بقت كويسة
حسام...مالك زعلانه ليه كده اهدي هتكون بخير
زينات...مين ياشمس
حسام...بهمس اضحكي ربنا بليني باخوات نكديين وبصوت عالي انا يازيزي
زينات...بضحك عامل ايه يا بني
حسام...قبل جبينها حمدلله علي سلامتك بس هو إلي بيعي بيحلو كده
زينات...ههههههههههه طول عمرك بتاكل بعقلي حلاوه
حسام...ههههههههههه ما لها شمس مبوزه ليه
سليم...ايه ساعه عشان تفتحي
شمس...معلش مسمعتكش(سليم وعرفه يكرهون حسام بشده)
سليم...مالك متوتره ليه
شمس...ها
سليم...بنظره زاجره اوعي مين جو ودخل الغرفه دون أي صوت
حسام...ايه داخل فين كده متعمل صوت راعي أنك داخل علي ست
سليم...وانت قاعد ليه هنا
حسام...ببرود مع امي
سليم...الي هي حماتي
حسام...سلام يازيزي وهو راحل قبل رأس شمس
سليم...بغضب ازاي تسيبه يبوسك
شمس...مهو
سليم...مهو ايه وزفت ايه
زينات ...بانفعال سليم صوتك ميعلاش ف بيتي دا اخوه حط دا في عقلك
......
عوده لعرفه
عرفه...الو يانودي
ندي...تمسك الهاتف بزعر أنت
عرفه...ههههههههههه مممم خايفه ليه طيب
ندي...ظلت تنظر حولها بهلع أنت جبت رقمب منين
عرفه...مممم ايه يانودي زعلتيني
ندي...انت عاوز ايه
عرفه...ههههههههههه بطمن وأنا كده اطمنت يا نودي
ندي...اغلقت الهاتف بخوف وظلت تبكي
.....
بقلمي
رانياااا صلاح