قم بالاعجاب لصفحة موقع صن سيت على الفيسبوك ليصلك كل جديد ...
اشخاص فى صن سيت
مشاهدة المزيد
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 22 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 22 زائر :: 3 عناكب الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 1792 بتاريخ الأحد 29 يناير 2017 - 11:31
ألــــوان الرتــــب
الإدارة العليا
المدير العام
رئيس المشرفين
مشــــرف
عضــــو
اعلان ممول
هل صليت على النبي محمد صلى الله عليه وسلم . اليوم ؟




قصة الطالب اسلام اتمنى قرائتها

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

قصة الطالب اسلام اتمنى قرائتها

مُساهمة من طرف اوشين في السبت 27 فبراير 2016 - 21:47

في كافيتريا كلية الهندسه يجلس إسلام ذلك الشاب طويل القامه خمري البشرة حسن المظهر مع صديقه محمد ذو الشعر الناعم والطول المتوسط والوجه الباسم دائما والقلب الحنون .
قال إسلام بهدوء :
- عرفتها من ع النت
زفر محمد بضيق وقال :
- نعــــــم !! وهو إحنا من الناس دي برضو يا إسلام ؟ !!
تنحنح بإحراج وقال مفسرا :
- يابني إصبر هفهمك ، انا بتكلم معاها عادي خالص والله ومش بنقول حاجه حرام ، كله كلام عام كـ تعارف يعني
طأطأ رأسه بحزن وقال لائما :
- بس مش إحنا اللي نلعب ببنات الناس يا إسلام !!
رفع حاجبه قائلا بتعجب :
-وهو حد قالك إني بلعب بيها ، عيييب يا محمد أخوك راجل برضو ، كل الحكاية بس إني لازم اتعرف عليها كويس قبل ما أتقدملها
محمد بتعجب :
- تتقدملها ؟!!
أجابه علي الفور :
- أيووه يابني اومال انا بقول إيه من الصبح ، البنت اللي هتجوزها لازم أكون عارف دماغها وتفكيرها كويس ، علشان كده قلت اتعرف عليها الأول علي النت وأفهم دماغها بعدين أروح اتقدملها إن شاء الله
- طيب وإنت عرفت إزاي بقي إن دي ممكن تكون مناسبه ليك ؟!!
إبتسم إسلام قائلا :
- بصراحه كده هي كانت معانا فـ جروب ( نقاشات حره ) وباين عليها دماغها حلوه وكمان باين عليها محترمه
نظر إليه قائلا بتعجب :
- باين عليها امممم طب وهي لو كانت محترمه كانت هترضي تتكلم معاك كده ؟!!
إنتفض إسلام من مكانه وضرب الطاولة بقوه وقال غاضبا :
- محــــــــــــمد انا مسمحلكش ، يا تتكلم عنها عدل يأما تسكت ، فــــــــاهم
محمد بضيق :
- خلاص يا عم إنت حر ، يلـا علشان المحاضره قربت تبدأ .
________________________
وفي المبني المقابل أمام قاعه 23 بكلية التربيه تجلس سلمي ذات القامه القصيره والوجه البرئ مع صديقاتيها هند وفاطمه ،
نظرت سلمي إلي صديقاتيها بضيق وقالت :
- يا جدعان انا مش فاهمه حاجه من البوتري ده هو انا بفهم شعر عربي لما هفهم شعر إنجليزي ، انا كان مالي ومال قسم إنجليزي بس ياربي ، ماكان قدامي أقسام تانيه كنت دخلتها وخلاص
ضحكت هند ضحكة عاليه وقالت :
- يابنتي هو إنتي كل ما تطلعي من المحاضره دي بالذات تعملي كده ، انا بصراحه مكنتش بحبها فـ الاول بس الدكتور حببني فيها
نظرت له بضيق وقالت متعجبه :
- الدكتور حببك فيها !! يا شيخه حرام عليكي ده علطول يشتم ويهزأ فينا وكرهني في الماده وفي الجامعه كلها ، ربنا يعدينا منها علي خييييير
تنهدت فاطمه بدلع قائله :
- بس شوفي راجل إزاي ، شخصيه وقوه وشياكه بجد جنتــــــل آخر حاجه ، يا بنتي دي بنات الجامعه كلها هيموتوا عليه .
سلمي بنفاذ صبر :
- بت إنتــــــي وهي إمشوا من قدااااااااامي حالا وإلا هفجركم ، جايين إنتوا علشان تدرسوا ولا علشان تتفرجوا علي الدكاتره !!
- ثم أردفت بإبتسامه كبيره :
- عيال عاوزة الضرب
ضربتها هند علي كتفها بخفه وقالت بإستهزاء :
- لأ عاقله يا بت
ضحكت سلمي بمرح وقالت وهي تدفع هند للخلف :
- هششش يلا من هنا علشان هنرش ماية ، وانا كمان هروح بقي علشان لو إتأخرت بابا هيظبطني ، يلـــا أشوفكم بكره بإذن الله , مع السلامه
_____________________
عادت سلمي إلي منزلها وفور إغلاقها لباب المنزل وجدت أختها ولاء الطالبه في المرحله الثانوية تصرخ بحماس وتقول :
- سلمـــي تعالي بسرعه المسلسل لسه بادئ أهو ، كويس لحقتي نفسك
تنهدت سلمي بسعاده وقالت :
- قششششطه جدااااااااا ، هروح أدخل شنطتي الاوضه وآجي حــــالا
وأثناء عودتها قالت لاختها ولاء بصوت هادئ :
- والله يا بت يا ولاء الواحد عاوز يبطل المسلسلات دي !! ويا سلاااااام بقي لو نبطل الأغاني كمااااااان ، الله بجد إحساس حلو وكفايه بقي الذنوب اللي عندنا دي
رفعت ولاء حاجبها وقالت بحنق :
- يا ست إنتي هتعملي فيها ست الشيخه !! يا تتفرجي يا تمشي علشان متبوظيش الحلقه عليا !!
نظرت لها سلمي بضيق وقالت :

- خلاص هتفرج
ثم إستعادت إبتسامتها وقالت :
- قوليلي بقي حصل إيه من الأول
_______________
إنتهت المحاضرة وخرج كل من إسلام ومحمد ، وقف محمد أمام إسلام وأمسك بيده ونظر للأرض وقال معتذرا :
- إسلـــام معلش انا اسف ، مكنش قصدي أتكلم عن البنت اللي بتقول عليها دي كده ، وفعلا مكنش يحق لي إني أظلمها أو أقول عليها حاجه وحشه من وراها ، بس انا بصراحه مش مقتنع بجواز النت ده وشايف اني لازم لما آجي اخطب واحده اخدها من بيت أهلها وأتعرف عليها عندهم علشان كل حاجه تبقي فـ النور ، بس عموما دي أراء برضو معلش متزعلش مني
إبتسم إسلام وقال :
- اولا انت عارف إني مش بعرف أزعل منك لأنك أغلي صديق عندي ، ثانيا بقي انا هوريلك إن وجهة نظرك دي غلط والأيام بيننا يا محمد ، قشطه ؟
محمد بسعاده :
- قشطه جداااااا ^^
نظر إسلام أمامه فإذا به يري شيئا لم يعجبه فقال بضيق :
- يييييييييييي شوف مين جاي علينا
فاروق بإبتسامه خفيفه :
- السلام عليكم
إسلام بإبتسامه مصطنعه :
- وعليكم السلام
محمد بسعاده :
- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نظر لهما فاروق للحظات ثم بدأ حديثه قائلا :
- ازيكم يا شباب عاملين إيه ؟ كويس إني شوفتكم والله ، كنت عاوز أقولكم علي الندوه اللي هتتعمل بكره فـ الجامعه يمكن تحبوا تيجوا يعني
نظر له محمد بحماس وقال :
- مـــاشي قول
شرد إسلام عنهما قليلا وأخذ يحدث نفسه :
- هو كل ما يشوف خلقتنا الواد ده هيقولنا علي ندوه دينيه ، وأكيد ندواته كلها بقي هتكون شيوخ كبار وهيقعدوا يتكلموا كالعاده وإحنا مش فاهمين حاجه وفي الآخر ننام زي كل مره !
قطع فاروق إسلام من شروده وقال متسائلا :
- هاه يا إسلام وإنت مقولتليش ، تحب تعرف أكتر عن الندوه ؟
إسلام بإبتسامه مصطنعه :
- إتفضل
بدأ فاروق حديثه عن الندوه قائلا بلباقه :
- إسم الندوه ( أحبك ولكن لن أصارحك ) وبتتكلم عن ..
قاطعه إسلام متعجبا :
- إسمها إيه ؟!!
قال فاروق بتلقائله :
- أحبك ولكن لن أصارحك
رفع إسلام حاجبه وقال بصوت ساخر :
- ندوه دينيه وإسمها كده إزاي يعني ؟!! إنت بتهرج صح ؟
فاروق بإبتسامه هادئه :
- طيب بص انا مش هتكلم عنها , إنت هتيجي تشوف بنفسك ينفع ولا لأ , مستنيكم بكره الساعه 11:30 في قاعه المناسبات ، يلا بقي هسيبكم علشان ألحق ابلغ باقي الناس
غادر فاروق بينما نظر إسلام إلي محمد بتعجب وقال مؤكدا :
- صاحبك بيضحك علينا يا عم !! بيقولنا أي حاجه وخلاص علشان يجر رجلينا ونروح ، بس الحركات دي مش بتخيل عليا ، هو أكيد بيعمل كده علشان يبان قدام الناس انه شاطر بقي وبيعرف يقنع الناس بالحضور وحاجات كده !!
زفر محمد بضيق وقال :
- فاروق مش بيكدب ابدااااا يا إسلام ، هو صاحبي من زمان وانا عارفه كويس ، عموما نروح بكره ونشوف ، تمام ؟
أومأ برأسه موافقا وقال :
- ماشي مش هنخسر حاجه ، نروح وخلاص ولو طلعت ممله هنمشي زي كل مره ، أصلا فاروق صاحبك ده انا مش بطيقه بصراحه وبحس إن أي حاجه من ناحيته ممله !!
نظر له بغضب وقال بصراخ :
- يابني لييييييه حرام عليك !!! ده محترم جدااااا ما شاء الله عليه ، بجد ياريت كل الشباب زيه
إسلام بضحكة ساخره :
- ياعم تحس إنه واد ملزق كده ومعقد وغريب
ثم أردف ببراءة مصطنعه :
- خلاص بقي انا مش عاوز أتكلم علي حد , والنهارده من بكره مش كتير ، هنشوف !
http://www.meaning-names.net/write/files/1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-ASLAM.png
avatar
اوشين
ثلاثه نجوم فضيات 50%
ثلاثه نجوم فضيات 50%

اسم الدولة : : مصر egypt
العمر : 23
عدد المساهمات : 182
المعجبون بمواضيعى : 66

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: قصة الطالب اسلام اتمنى قرائتها

مُساهمة من طرف اسلام في السبت 27 فبراير 2016 - 22:14

avatar
اسلام
الادارة العليا

الادارة العليا

اسم الدولة : : مصـــر
العمر : 22
عدد المساهمات : 2202
المعجبون بمواضيعى : 90

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: قصة الطالب اسلام اتمنى قرائتها

مُساهمة من طرف اوشين في السبت 27 فبراير 2016 - 22:20

ههه لا مش انت خالص على فكرة
avatar
اوشين
ثلاثه نجوم فضيات 50%
ثلاثه نجوم فضيات 50%

اسم الدولة : : مصر egypt
العمر : 23
عدد المساهمات : 182
المعجبون بمواضيعى : 66

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: قصة الطالب اسلام اتمنى قرائتها

مُساهمة من طرف آيات الله في الثلاثاء 1 مارس 2016 - 20:23

عجبتني
جميلة
avatar
آيات الله
فريق الادارة

فريق الادارة

اسم الدولة : : مصر
العمر : 17
عدد المساهمات : 1112
المعجبون بمواضيعى : 74

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى

  • © phpBB | Ahlamontada.com | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | إتصل بنا | التبليغ عن محتوى مخالف | احدث مدونتك مجانيا
    الساعة الأن :