اشخاص فى صن سيت
مشاهدة المزيد
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 18 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 18 زائر :: 2 عناكب الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 1792 بتاريخ الأحد 29 يناير 2017 - 11:31
اختصار سريع

ازاى ترد على كل شخص يناقض الاسلام

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

avatar
داليا
النجمتان الذهبيتان 90%
النجمتان الذهبيتان 90%
اسم الدولة : : مصر
العمر : 25
عدد المساهمات : 602
المعجبون بمواضيعى : 112
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

مُساهمةداليا في السبت 11 فبراير 2017 - 2:52

بص عشان تفهم اللي بيحصل ..
• هيقولك : دينك بيرجم واحدة حتى الموت .. عشان بتحب واحد ..
بس مش هيقولك أنها واحدة متجوزة و خانت جوزها و زنت مع واحد غيره .. فا كانت عقوبتها كدا .. و كذلك لو راجل متجوز و خان مراته .. يستحق يموت بالطريقة دي عشان الناس تتعظ .. مفيش مبرر للخيانة ..
• هيقولك : ربك بيغضب لو دخلت الحمام باليمين مش الشمال ..
بس مش هيقولك أن دا كذب لأن مفيش أي نص صحيح بيقول أن ربنا بيغضب لو عملت كدا .. الموضوع دا عبارة عن آداب و نظام .. زي ما هو بيتفشخر بالإتيكيت و بيعتبره قمة في الرقي و زي ما في پروتوكول لكل دولة و الناس بتحترمها .. فا الدين بينظم لنا حياتنا بشكل راقي جدا ..
• هيقولك : إلهك عنده تعطش دموي و حد السرقة و القصاص و كدا ..
بس مش هيقولك أن دا كدا دليل أنه إله عظيم لدرجة أنه يحط حدود رادعة كدا عشان اللي يفكر يسرق فلوسك يعرف أن إيده هتتقطع و اللي يفكر يقتل يعرف أنه هيتقتل لأنك غالي عند ربنا و فلوسك غالية .. بس مش هيقولك أن الدول الكافرة اللي هو بيتفشخر بقوانينها الوضعية .. عندها قوانين ردع صارمة برضه .. الحدود تخويف في الأصل .. و لما بتتنفذ بتبقا نظام ردع عشان لما حد يغلط و يتعاقب .. الباقي يخاف ..
• هيقولك : النبي بتاعك قتل 700 واحد و دبحهم ..
بس مش هيقولك أن دول كانوا يهود بني قريظة .. و أن دا كان حكم ربنا فيهم لأنهم خانوا العهد فِـ غزوة الأحزاب و كان في اتفاقية دفاع مشترك بين المسلمين و اليهود بتنص أنهم لازم يدافعوا عن أي اعتداء خارجي ع المدينة ( اللي هي دولتهم كلهم ) و النبي أكّد ع الاتفاقية دي قبل الغزوة و مع ذلك خانوا العهد و تحالفوا مع قريش أنهم يدخلوهم للمدينة عشان يقتلوا المسلمين .. و دي خيانة عظمى .. و خليه يروح يشوف كدا عقوبة الخيانة العظمى في الدول دلوقتي عاملة إزاي ..
• هيقولك : الفتوحات الإسلامية كانت احتلال بحد السيف ..
بس مش هيقولك أن الدين رفع كمية ظلم عظيمة عن الناس في بلاد الفرس و الروم و الأندلس و غيرها .. و لا هيقولك أن الدين أقام العدل و حارب الحكام الظلمة اللي بيفرضوا ضرايب باهظة جدا على الناس و يستعبدوا الشعوب و لا هيقولك أن الفتوحات أقامت حضارات عظيمة و جامعات و مكتبات عملاقة و تطور حضاري عالمي و منارات للعلم في العالم كله .. مش هيقولك أن الفتوحات دي كانت إنقاذ للي عايشين في ظلام الكفر و من غير إكراه ع الدين .. مش هيقولك أن الحق لازم يبقا معاه قوة تحميه عشان في أعداء كتير للحق دا و مش هيسيبوه ينتشر بسهولة ..
دا الشغل الفكسان اللي بيعملوه و أنت عمال تسمع فِـ شبهات من غير ما تعرف المعلومة الحقيقية فين .. اتعلم دينك الأول من مصادره الصح .. بطل تضيع وقتك في الاشتغالات دي .. دا مونتاچ رخيص .. جدا ..

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة

للمشاركة أنت بحاجة إلى تسجيل الدخول أو الإنضمام إلينا

يجب أن تعرف بنفسك بتسجيل الدخول أو التسجيل فى صن سيت

التسجيل

انضم الينا لن يستغرق منك إلا ثوانى معدودة!


أنشئ حساب جديد

تسجيل الدخول

ليس لديك عضوية ؟ بضع ثوانى فقط لتسجيل حساب


تسجيل الدخول

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى